Twój Sportowy Serwis Ogłoszeniowy
Trampolina fitness - jaką wybrać?
15.01.2020r.

Trampolina fitness - jaką wybrać?

W polskich ogrodach coraz częściej pojawiają się trampoliny do skakania. Kupujemy je przede wszystkim z myślą o dzieci, które skakanie na batucie traktują jak formę aktywności, ale przede wszystkim jako rozrywkę. Trampolina może jednak sprawdzić się znakomicie także jako sposób na ruch i zachowanie szczupłej sylwetki u osób dorosłych. Kupno trampoliny nie wymaga wielkich nakładów finansowych, a oprócz tej ogrodowej można kupić także małą trampolinę fitness, na której można ćwiczyć w domu lub na tarasie.  Proste modele kosztują od kilkuset złotych, a zakup można dopasować do swoich indywidualnych potrzeb. Jeśli trampolina stoi na zewnątrz, na zimę wystarczy ją złożyć i schować w garażu. 

Co dają ćwiczenia na trampolinie?

Ćwiczenia na trampolinie to znakomita zabawa dla całej rodziny, także dla dorosłych. Ta forma aktywności przede wszystkim spala sporo kalorii, bo nawet 1000 podczas jednej godziny ciągłych skoków. Skacząc, wzmacniamy wszystkie mięśnie ciała, zwłaszcza te odpowiedzialne za utrzymanie prawidłowej sylwetki, czyli mięśnie pleców i brzucha. Świetnie ćwiczą też całe nogi. To trening kardio, co oznacza, że nasze serce musi intensywniej pracować, a płuca są mobilizowane, by głębiej wciągać powietrze. Podczas skoków na trampolinie dotleniamy więc cały organizm, zwiększamy jego wydolność, poprawiamy też swoje samopoczucie. Bo skakanie gwarantuje nie tylko pojawienie się uczucia lekkości i wielkiej radość, ale także zwiększa wydzielanie hormonów szczęścia. Dlatego, zamiast siedzieć na kanapie przed telewizorem, lepiej trochę poskakać. 

Blog

Jak ćwiczyć na trampolinie?

Wydawać by się mogło, że nie trzeba żadnej instrukcji do użytkowania trampoliny fitness. Warto jednak wzbogacić ćwiczenia na niej, by podkręcić swój metabolizm, kształtować ciało i zwiększać efektywność ćwiczeń. Trening na trampolinie najlepiej zacząć od prostych skoków i biegu w miejscu. Po rozgrzewce można próbować skakać wysoko, tak, by dotknąć piętami pośladków, a z czasem także wykonywać pajacyki. Podczas skoków w górę można dodać także wykopy raz jedną, raz drugą nogą. Bieg w miejscu na trampolinie fitness można też wzbogacić o podnoszenie kolan jak najwyżej, czy bieg w miejscu z piętami uderzającymi po pośladki. 
Osoby, które już dobrze opanują utrzymanie równowagi na trampolinie, mogą spróbować podskoków z upadkiem na kolana lub na pośladki i odbiciem się do pozycji stojącej. Podczas skoków na trampolinie do fitnessu można także zrobić ćwiczenia rozciągające. Wystarczy wyskakując, rozciągnąć całe ciało. Kolejnym stopniem zaawansowania dla osób ćwiczących na trampolinie będą skłony wykonywane podczas podskoków. Można dłońmi chwycić palce stóp albo łokciem dotknąć przeciwległego kolana. Pod koniec treningu można wykonać kilka podskoków na czworakach albo poskakać swobodnie przez 10 minut, co dwie minuty zwiększając i zmniejszając tempo skoków. Ogólnie ćwiczenia na trampolinie dają wiele swobody i są polem do niezłych popisów, zwłaszcza kiedy posiadamy dużą trampolinę ogrodową z siatką zabezpieczającą przed wypadnięciem. 

Trampolina do ćwiczeń w domu

Jeśli nie posiadacie ogrodu lub chcecie ćwiczyć przez cały rok, świetnie sprawdzi się trampolina do ćwiczeń w domu. Zwykle ma ona batut o średnicy około 100 cm oraz uchwyt, który można złożyć, dzięki temu można ją schować nawet pod łóżko czy za szafę. Ćwiczenia na trampolinie domowej może nie są tak spektakularne, jak te na trampolinie fitness w ogrodzie, ale równie dobrze wpływają na kształtowanie szczupłej sylwetki. Przypominają bardziej ćwiczenia na stepie, zumbę czy taniec, bo w treningu wykorzystuje się muzykę. Można więc robić podskoki na jednej nodze, na dwóch, naprzemienne, bieg w miejscu, można skakać w rytm muzyki, unosząc raz jedną, raz drugą nogę. Na takiej trampolinie do fitnessu nie skacze się wysoko, nie robi salt, nie spada na pośladki lub na czworaka, ale gwarantujemy, że ćwiczenia są niezwykle przyjemne i zdecydowanie dodają energii. Zaletą trampoliny do ćwiczeń w domu na pewno jest to, że można z niej korzystać codziennie, niezależnie od pogody i pory dnia. A ponieważ jest cicha, chętnie wybierają ją mamy, które mają w domu małe dziecko. Trampolina fitness, podobnie jak ta ogrodowa, kosztuje kilkaset złotych, jednak to zakup na lata, a korzystanie z trampoliny nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami. Wystarczy sportowy, luźny strój: legginsy, spodenki, koszulka oraz antypoślizgowe skarpetki.

Blog

Kto nie może ćwiczyć na trampolinie?

Jumping fitness, bo tak zwykle nazywa się zajęcia fitness na trampolinach, jest sportem kardio, ogólnorozwojowym, bardzo dynamicznym, dlatego nie powinny decydować się na ćwiczenia osoby w ciąży, z dyskopatią, z chorobami stawów kończyn dolnych, z chorobami układu oddechowego i krążenia. Przeciwskazaniem do ćwiczeń na trampolinie fitness jest także osteoporoza, endoproteza, duża nadwaga. Zaburzenia równowagi, świeże urazy oraz ogólny zły stan zdrowia także uniemożliwią wykonywanie ćwiczeń na trampolinie. 

Jak kupić idealną trampolinę?

Niezależnie od tego, czy decydujemy się na zakup trampoliny do ogrodu dla całej rodziny, czy trampoliny fitness do ćwiczeń kardio w domu, musimy zwrócić uwagę na parametry, które zapewnią nam wygodę wykonywania skoków oraz bezpieczeństwo wszystkich użytkowników. 

Obciążenie trampoliny

Najważniejszym kryterium podczas wybierania trampoliny powinno być jej maksymalne obciążenie. Sprężystość batuty wpływa bowiem nie tylko na radość ze skoków, ale także na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników. Przeciążona siatka może się zarwać, co grozi upadkiem i poważnym uszkodzeniem ciała. Trwałość trampoliny oraz jej wytrzymałość na obciążenie zależy od jakości konstrukcji i użytych materiałów do wykonania stelaża i siatki. Jeśli z trampoliny ma korzystać jedno dziecko, wystarczy batut o maksymalnym obciążeniu 100 kcal. Jeśli jednak skakać będzie osoba dorosła, powinniśmy poszukać trampoliny o obciążeniu 150, a nawet 200 kg. 

Średnica trampoliny

W przypadku trampolin zewnętrznych, do ustawienia w ogrodzie, wybór średnicy jest naprawdę spory. Można zdecydować się na model o średnicy 1 metra, jak i na taki, który sięga 4 metrów. Zbyt mała trampolina jednak będzie niewystarczająca, zbyt duża zajmie wiele miejsca. Kiedy z trampoliny ma korzystać osoba dorosła, która wykonuje różne ćwiczenia, może wybrać trampolinę od 2 do 3 metrów średnicy. Jeśli służyć ona będzie grupce dzieci, powinna mieć min. 3 metry średnicy. W przypadku malucha sprawdzi się ta o średnicy od 1 do 2 metrów. 
Trochę inne kryteria należy przyjąć przy kupnie trampoliny fitness do ćwiczeń w domu. Musi się ona zmieścić w pokoju, a ćwiczyć na niej będzie zawsze tylko jedna osoba i to bez wykonywania wymyślnych salt i podskoków. W takim przypadki można wybrać nawet tę, która ma metr średnicy. 

Siatka zabezpieczająca

Kolejnym elementem, który wpływa na bezpieczeństwo użytkowników trampoliny, jest siatka zabezpieczająca. Jest ona lekko elastyczna, rozciągnięta na chronionych gąbką masztach o wysokości około dwóch metrów. Podczas ćwiczeń chroni przed wypadnięciem i poważnymi uszkodzeniami ciała. Producenci stosują dwa rodzaje osiatkowania - siatkę zewnętrzną i wewnętrzną. Ta druga chroni dodatkowo przed wpadnięciem na sprężyny. Bo chociaż te są dodatkowo przykryte matą, to jednak upadek na nie może być bolesny. 

W trampolinach fitness do ćwiczeń w domu nie stosuje się siatek ochronnych, ponieważ skoki nie są wysokie i nie grozi nam upadek z wysokości metra czy dwóch na ziemię. Przydatne jednak są uchwyty, na których można oprzeć się podczas wykonywania ćwiczeń na trampolinie. 

Konstrukcja trampoliny fitness

Zanim zaczniemy ćwiczyć na trampolinie, zwróćmy uwagę na jakość wykonania konstrukcji. Nogi, na których oparta jest cała konstrukcja, muszą być mocne, stabilne. Pamiętajmy, że trampolina fitness musi znieść bardzo duże obciążenia. Podobnie jest całym stelażem: mocowania sprężyn, zapięcia oraz spawy muszą być solidne, a rurki na tyle grube, by nie wyginały się i z czasem nie połamały. Sprężyny powinny być zabezpieczone matą, by podczas skakania nie pokaleczyć się i nie poobijać. W przypadku trampoliny ogrodowej, której stelaż przez cały rok stoi na zewnątrz, ważne jest zabezpieczenie materiałów przed rdzą. Ocynkowane elementy poddają się jej później lub wcale. Batutę, siatkę oraz sprężyny na zimę należy zdejmować, ponieważ śnieg zalegający na trampolinie obniża jej trwałość. Złożenie trampoliny to także pewność, że konstrukcja nie odleci podczas silnego wiatru do ogrodu sąsiadów. Dodatkowo warto ją zawsze zabezpieczyć kotwami, które uniemożliwiają porwanie trampoliny przez wiatr. 
W przypadku trampoliny ogrodowej przydatna może okazać się drabinka. 

Gdzie kupić trampolinę?

Już wiesz, że skoki na trampolinie to nie tylko świetna zabawa dla dzieci, ale także znakomite ćwiczenie dla dorosłych w każdym wieku? Trampolinę fitness i ogrodową na pewno możesz kupić w Pricelesso. Pricelesso jest platformą, która powstała z myślą o sprzedaży i kupnie urządzeń sportowych, ubrań i akcesoriów do uprawiania amatorsko i zawodowo różnych dyscyplin. Na pewno znajdziesz tutaj trampoliny o różnych średnicach, ogrodowe z siatką zabezpieczającą, jak i te do ćwiczeń w domu.