Twój Sportowy Serwis Ogłoszeniowy
Stojak pod sztangę: dodatek do treningu siłowego
09.05.2021r.

Stojak pod sztangę: dodatek do treningu siłowego

Ćwiczenia ze sztangą popularne są nie tylko w siłowniach i klubach sportowych, ale także w domach, w których ćwiczą miłośnicy kulturystyki i bycia fit. Ćwiczenia ze sztangą wymagają jednak odpowiedniego wyposażenia, między innymi ławeczki do ćwiczeń i stojaka pod sztangę do przysiadów. Stojak do przysiadów, dzięki regulacji wysokości, można dostosować do indywidualnych potrzeb użytkownika i do wykonywanych ćwiczeń z ławką lub bez. Aby przysiady ze sztangą były bezpieczne, trzeba zaopatrzyć się w stojak stabilny i odporny na wysokie obciążenia. 

Blog

Przysiady ze sztangą - doskonały trening na nogi

Przysiady ze sztangą są jednymi z najczęściej wykonywanych na siłowni. Powodują wyrzut hormonów anabolicznych, które mają wpływ na budowanie sylwetki, wzmacniają nogi i rozbudowują mięśnie nóg, angażują do pracy całe ciało i usprawniają aparat ruchowy. Przysiady ze sztangą, które łatwiej i bezpieczniej można wykonywać dzięki stojakom na sztangę, rozwijają prawidłową postawę, zwiększają mobilność bioder, koordynację ruchową, równowagę. Ogólnie więc wpływają korzystnie na sylwetkę kulturysty. 

Przysiady ze sztangą czy bez?

Niektórzy trenerzy uważają, że wystarczy wykonywać zwykłe przysiady bez obciążenia, by zwiększyć siłę mięśni i poprawić wydolność organizmu. Jednak wiele głosów specjalistów wskazuje na to, że masa własnego ciała to za małe obciążenie przy profesjonalnym treningu i proponują jednak przysiady z obciążeniem, czyli sztangą. 

Jakie są różnice pomiędzy przysiadami z obciążeniem a kalisteniką? Wyjaśnijmy najpierw, czym jest kalistenika. To nic innego, jak aktywność fizyczna polegająca na treningu opartym na ćwiczeniach, podczas których wykorzystuje się własną masę ciała. Kalistenika to między innymi „pompki”, „mostki” czy „brzuszki. Powinna być fundamentem treningu siłowego, a nawet zwykły przysiad jest doskonałym ćwiczeniem ciała. Jeśli sportowiec potrafi wykonać perfekcyjne technicznie przysiady w ilości powyżej 30 powtórzeń, powinien sięgnąć po dodatkowe obciążenie. Obciążenie sztangą w przysiadach podnosi trudność tego ćwiczenia. Stworzono więc nawet określenie “weighted calisthenics”, czyli „obciążona kalistenika”. „Obciążona kalistenika” oznacza zestaw ćwiczeń z dodatkowym obciążeniem, jednak bez zmiany sposobu wykonywania ruchu, a ciężar ma zwiększyć masę ciała zawodnika. Ciężary stosowane w przysiadach nie powinny być jednak bardzo duże. Wystarczy, by rozwijały siłę, wytrzymałość i moc, ale nie powodowały nadmiernego przeciążenia. Maksymalny ciężar w przysiadach to taki, który sportowiec możesz sam umieścić na barkach. 

Co to jest stojak na sztangę?

Pomocne w wykonywaniu przysiadów ze sztangą są stojaki. W szczególności poleca się je osobom, które ćwiczą samodzielnie w siłowni domowej lub w sali ćwiczeń. Stojak na sztangę do przysiadów (ale i innych ćwiczeń) to konstrukcja wykonana z solidnej stali. Musi wyróżniać się stabilnością, która sprawia, że doskonale służy jako podpora do ćwiczeń, a nie tylko miejsce przechowywania obciążeń. Stojaki pod sztangę do przysiadów przydają się także podczas wyciskania na ławce. 

Stojak na sztangę - praktyczna pomoc przy używaniu sztangi

Nie traktuj stojaka na sztangę tylko jako półki na gryf i obciążenia. On ma zapewniać optymalne wsparcie podczas wykonywania ćwiczeń. Stojak do przysiadów składa się z solidnej stalowej ramy z indywidualną regulacją wysokości. Jest niezbędny podczas wyciskania na ławce lub przy przysiadach. Zanim jednak kupisz wybrany model dla siebie, zdecydowanie sprawdź jego wymiary, jakość wykonania i stabilność. Po ćwiczeniach możesz na nim odłożyć sztangę, ale także zintegrować stojak z treningiem. Dzięki stojakowi nie trzeba sztangi dźwigać z podłogi. Sztanga zawsze na takiej wysokości, by wygodnie sięgnąć po nią podczas robienia przysiadów. 

Na co zwrócić uwagę przy zakupie stojaka na sztangę?

Jeśli kupujesz stojak na sztangę do przysiadów zwróć uwagę na parę kryteriów:
Czy jest to podłączony stojak na sztangę, czy dwie wolnostojące półki? Oba typy mają swoje zalety i wady. 
Stabilność to bez wątpienia bardzo ważne kryterium. Musisz mieć pewność, że stojak utrzyma znaczące ciężary i nie zagrozi Twojemu bezpieczeństwu. Liczy się więc jakość wykonania i użyte materiały. 
Maksymalne obciążenie może różnić się między modelami stojaka na ciężary do przysiadów. Początkujący sportowiec na pewno zadowoli się stojakiem z maksymalnym obciążeniem do 150 kilogramów, ale istnieją modele na znacznie większe obciążenia. 

Blog

Stojak na przysiady - podsumowanie

Stojak na sztangę to doskonałe wsparcie podczas treningu, ale także przydaje się do przechowywania akcesoriów sportowych. Początkującym pomaże w rozwoju mięśni i siły podczas ćwiczeń, ułatwiając wykonywanie przysiadów. Ważne jest, by stojak na sztangę miał wysoką odporność na obciążenie i by był stabilny. Przewrócenie się stojaka może być bardzo niebezpieczne dla użytkowników siłowni. 

Zakup stojaka na sztangę: sklep stacjonarny a internetowy portal

Oferta stojaków na sztangę do przysiadów jest szeroka, a wybór idealnego wcale nie jest prosty. Żeby nabyć stojak i robić przysiady ze sztangą, możesz przejść się po sklepach sportowych, ale pamiętaj, że w klasycznym sklepie znajdziesz tylko kilka modeli w z góry określonych celach. Dlatego polecamy zakup stojaka na przysiady w Pricelesso. Nasz specjalistyczny portal dla branży sportowej oferuje stojaki na sztangę do przysiadów i nie tylko od wielu sprzedawców. Znajdziesz tutaj oferty producentów, dystrybutorów i osób prywatnych, stojaki nowe i używane wielu marek. Możesz zakupić stojak lokalnie od kogoś z sąsiedztwa lub umówić się na wysyłkę pod wskazany adres. Możesz też negocjować cenę zakupu, co w klasycznym sklepie jest rzadko spotykane lub wystawić ogłoszenie w dziale „kupię”, jeśli szukasz konkretnego stojaka do przysiadów, a nie widzisz żadnej odpowiadającej Ci oferty.