Łączymy oferty, łączymy ludzi.
Piłka gimnastyczna – jaką wybrać?
08.11.2019r.

Piłka gimnastyczna – jaką wybrać?

Wielu osobom piłka gimnastyczna kojarzy się przede wszystkim ćwiczeniami dla pań w ciąży i salą porodową. A przecież piłki gimnastyczne różnią się kształtami i rozmiarami, a stworzone zostały przez fizjoterapeutów ze Szwajcarii (stąd też inna nazwa piłki gimnastycznej: swiss ball). Piłka gimnastyczna szybko zawojowała świat, stając się narzędziem do ćwiczeń podczas zajęć korekcyjnych i rehabilitacyjnych. Piłki do ćwiczeń znaleźć można też w siłowniach i klubach fitness, ponieważ skutecznie wspomagają ćwiczenia aerobiku, pilatesu, ABT i TBC. 

Rodzaje piłek gimnastycznych

Piłki do ćwiczeń są wyprodukowane z różnych tworzyw, dlatego mają właściwości, które można wykorzystać na wiele sposobów. Klasyczna piłka gimnastyczna jest z antypoślizgowej gumy PCV, jest uniwersalna, dlatego wykorzystywana do fitnessu i rehabilitacji. Kupimy ją w wymiarach od 56 do 75 cm średnicy. Im grubsza guma, z jakiej piłka została zrobiona, tym bardziej jest ona wytrzymała. 

Piłka gimnastyczna ABS swoją nazwę zawdzięcza specjalnej piance, niezwykle wytrzymałej na nagłe pęknięcia. Jej przebicie skończy się powolnym uchodzeniem powietrza, nie zaś nagłym wybuchem. Tym samym piłka do ćwiczeń z ABS jest bezpieczniejsza od tej wykonanej z gumy. 

Do pilatesu, jogi, ćwiczeń korekcyjnych i rozluźniających wykorzystuje się często piłkę z wypustkami przypominającymi kolce. Masują one ciało podczas wykonywania ćwiczeń. 

Jeśli piłka gimnastyczna ma średnicę od 16 do 26 cm, to jest piłką gimnastyczną mini, stosowaną w rehabilitacji i ćwiczeniach ogólnorozwojowych. Na piłce można się podpierać, wzmacniając tym samym mięśnie głębokie. Równie niewielką piłką jest „fasolka”, czyli piłka gumowa w kształcie wałka. Służy do ćwiczeń jogi i pilates, ale jest też klasycznym wyposażeniem sali do ćwiczeń korekcyjnych lub rehabilitacji. Może mieć wypustki masujące. 

Ostatnia piłka do ćwiczeń to średniej wielkości albo mała piłka z uchwytami. Powstała z myślą o dzieciach, które skaczą na niej i ćwiczą równowagę. Może być traktowana jak zabawka na podwórko, do przedszkola lub w domu. 

Blog

Zalety ćwiczeń z piłką gimnastyczną

Nie byłoby piłek gimnastycznych w siłowniach i fitness klubach, gdyby ćwiczenia na nich nie przynosiły widocznych rezultatów. Okrągły kształt sprawia, że podczas ćwiczeń na piłce trzeba utrzymać równowagę, czyli osoba ćwicząca angażuje wiele mięśni głębokich, trudnych do wyćwiczenia w inny sposób, niż przez długie ich napinanie. Mięśnie głębokie są odpowiedzialne za utrzymanie prostej postawy, otaczają cały tułów, podpierając kręgosłup. Kiedy nie są ćwiczone, pojawiają się bóle pleców, zwłaszcza w odcinku lędźwiowym. Sylwetka jest zgarbiona, a brzuch przypomina raczej oponkę, niż pożądany przez wielu miłośników ćwiczeń „kaloryfer”. 

Ćwiczenia na piłce robi się czasami mimo woli, przez sam fakt, że trzeba się na niej utrzymać. Jednocześnie następuje poprawa równowagi, zwiększenie siły całego ciała, koordynacja staje się lepsza. Z czasem zmniejsza się ilość tkanki tłuszczowej, lepiej funkcjonują narządy wewnętrzne, a stawy stają się sprawniejsze, chociaż nie są mocno obciążane. Po ćwiczeniach z piłką, np. pilatesie, zmniejsza się stan napięcia nerwowego, co zmniejsza też takie dolegliwości jak bóle głowy, pleców i kostno-stawowe. 

Ćwiczeniom z piłką często są poświęcone całe zajęcia fitness. Nazwane zostały body ball. Podczas nich piłka stanowi podparcie, ale także obciążenie podczas wykonywania skłonów i podnoszenia rąk. 


Jaki rozmiar piłki do ćwiczeń wybrać?

Przy wyborze dużej piłki do ćwiczeń trzeba dobrać jej wielkość do naszego wzrostu. Piłka o średnicy 55 cm będzie odpowiednia dla osób o wzroście 150-165 cm. Osoby do 175 cm wzrostu mogą kupić piłkę o średnicy 65 cm, a te do 185 cm piłkę fitness o średnicy 75 cm. Największe, o średnicy 85 cm, będą odpowiednie dla osób, których wzrost przekracza 185 cm. Ogólnie zaleca się, by osoba, która siedzi na piłce, miała kąt między udem a podudziem o wartości 90 stopni. 

Na co zwrócić uwagę przy zakupie piłki gimnastycznej?

Oczywiście podczas zakupu piłki fitness warto w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na jej wielkość, ale ważna jest także jakość produktu. Im grubszy materiał, tym większa wytrzymałość, dlatego osoby o dużej wadze powinny przede wszystkim kupić solidny produkt. W przypadku wielu piłek producent określa maksymalny ciężar osoby, która może na niej ćwiczyć. Bezpiecznie można ćwiczyć na piłce, która uniesie przynajmniej 200 kg. Jak zawsze liczy się też cena, jednak za dobrej jakości piłkę warto zapłacić więcej niż 20 zł. To i tak dosyć tani sprzęt. Warto też sprawdzić, czy dany produkt spełnia normy jakości i bezpieczeństwa, a o tym świadczą certyfikaty i atesty: TUV, CE, GS.

Piłka gimnastyczna zamiast krzesła?

Wiele osób może być tym zdziwionych, ale dobrze dobraną piłkę do ćwiczeń wykorzystuje się także zamiast krzesła lub fotela. Siedzenie na dużej piłce do ćwiczeń mobilizuje do pracy mięśnie głębokie i wymusza wyprostowaną sylwetkę ciała. Podczas siedzenia można wykonać proste ćwiczenia z piłką pod brzuchu, czyli delikatnie balansować i kołysać się na niej, a to dodatkowo odpręża. Zaleca się siedzenie na piłce kilka razy w tygodniu nawet przez 2-3 godziny. Można zamienić na piłkę fotel do pracy lub wykorzystać ją podczas oglądania ulubionego serialu. Ćwiczenia na piłce w tym przypadku nie wymagają żadnych skomplikowanych układów ani nadzoru trenera. 

Blog

Ciąża - ćwiczenia z piłką do ćwiczeń

Piłka do ćwiczeń zdecydowanie kojarzy się z salą porodową, na której mamy skaczą na siedząco, aby przyspieszyć przebieg porodu. Jednak na ćwiczenia na piłce można zdecydować się na długo przed porodem, zwłaszcza przy męczącym bólu kręgosłupa, który często towarzyszy ciężarnym. Można uklęknąć i oprzeć się klatką piersiową na piłce, co przynosi ulgę, odpręża kręgosłup, kark i lędźwie. Można także kłaść się na piłce na plecach i kołysać się do przodu i do tyłu, ćwicząc w ten sposób mięśnie nóg i pleców. Podczas siedzenia na piłce można także robić okrążenia lub ósemki, trenując w ten sposób mięśnie nóg i pleców. 


Gdzie kupić piłkę do ćwiczeń?

Piłka do fitnessu jest lekka, niedroga i spełnia różne funkcje: od narzędzia do rehabilitacji po uatrakcyjnienie treningu aerobowego. Piłkę do ćwiczeń w każdym rozmiarze i kolorze kupić można w Pricelesso, gdzie w Strefie Sportu z użytkownikiem zawsze można negocjować zakup sprzętu do ćwiczeń i akcesoriów. Jeśli nie ma interesującego na pierwszy rzut oka ogłoszenia, zawsze można wystawić własne w dziale “kupię”, a system automatycznie podeśle oferty użytkowników Pricelesso. Portal jest też korzystnym miejscem do wymiany różnych sportowych towarów dla sprzedawców, którzy wystawiając ogłoszenia, mogą je łączyć w dowolne pakiety. Umożliwia to większą elastyczność cenową i zwiększa szanse dotarcia do potencjalnego klienta.