Twój Sportowy Serwis Ogłoszeniowy
Obciążenie bumper – do jakich ćwiczeń?
06.04.2021r.

Obciążenie bumper – do jakich ćwiczeń?

Rozwijając swoje umiejętności sportowe, w tym siłowe, wiecie, że jednym z najbardziej podstawowych sprzętów sportowych, który zapewni wszechstronny trening, są ćwiczenia z gryfem. Ale sam gryf może okazać się niewystarczający. W miarę, jak nasza siła rośnie i następuje progres, potrzebujemy różnych obciążeń. Jedne z najbardziej popularnych to tak zwane obciążenia gumowe bumpery. Poniżej przybliżamy ich charakterystykę. 

Budowa obciążeń bumperowych

Bumpery gumowe są okrągłe tak jak inne rodzaje obciążeń nakładanych na gryf. Zwykle są one wykonane z pełnej gumy z tuleją stalową lub mosiężną w środku. W taką tuleję wkłada się gryf, a ona sama ma zabezpieczać obciążenia od wewnętrznych zniszczeń, które mogą nastąpić w wyniku pracy gryfem. Materiał, z którego są stworzone obciążenia bumper, to tak naprawdę granulat gumowy SRT połączony z klejem. Najpopularniejszym sposobem pozyskania granulatu gumowego jest odzyskanie go ze zużytych opon w wyniku specjalnie przeprowadzonego procesu chemicznego. Guma, z której te obciążenia są wykonane, jest bardzo gęsta, twardsza niż opony samochodowe i ma najczęściej kolor czarny. Ponieważ bumpery produkowane są z przetworzonego granulatu, słabej jakości obciążenia gumowe pachną silnie gumą. Obciążenia bumperowe nie są więc obciążeniami żeliwnymi pokrytymi gumą wygłuszającą hałas i chroniącą sprzęt, z którymi obciążenia mogą mieć styczność. Są one w całości wytworzone z gumy.  
Blog

Rozmiary obciążeń bumper

Obciążenia bumper występują w różnych wersjach wagowych. Najbardziej popularne to 5 kg, 10 kg, 15 kg oraz 20 kg. Z nich obciążenia olimpijskie 5 kg chyba są najbardziej popularne. Bardzo często też występują w zestawach po 100 kg, na które składają się dwa obciążenia po 5 kg, dwa obciążenia po 10 kg, dwa obciążenia po 15 kg oraz dwa obciążenia po 20 kg. Są one sprzedawane jako obciążenie “bumper zestaw”. Waga w przypadku bardzo złej jakości obciążeń może się zasadniczo różnić w poszczególnych talerzach o teoretycznie tym samym ciężarze. Jednakże wydaje się, że odchylenie 2% w wadze poszczególnych obciążeń, w zależności od ciężkości konkretnego granulatu, jest górną granicą, która może być zaakceptowana. W sprzedaży można także znaleźć obciążenia drugiej kategorii. Są to obciążenia, które mają drobne wady estetyczne np.: delikatne zarysowania, odpryski, ale także w tym przypadku nie powinny one przekraczać powyższych odchyleń wagowych.    
Wyjątkową cechą obciążeń bumperowych jest ich rozmiar. W przeciwieństwie do standardowych obciążeń, w których każdy unikalny ciężar ma również inną średnicę, wszystkie obciążenia gumowe mają tę samą średnicę, różnią się jednak grubością. Większość talerzy ma więc średnicę 450 – 455 mm, a ich szerokość może wynosić od 35 do 120 mm. 
Ma to dwie wyraźne korzyści:
Po pierwsze, kiedy użytkownik upuszcza sztangę, wszystkie talerze uderzają o ziemię w tym samym czasie. To rozprowadza siłę na większej powierzchni i pomaga zapobiegać uszkodzeniom obciążeń lub podłogi. Zmniejsza to także ilość odbić, jakie ma sztanga po upuszczeniu.
Po drugie istnieje kilka ćwiczeń, w których korzystne są lżejsze talerze o większej średnicy. Umieszczenie nóg i bioder pod sztangą i we właściwej pozycji wyjściowej jest znacznie łatwiejsze dzięki talerzom o większej średnicy.

Kolory obciążenia bumper

Najczęściej spotykaną opcją jest kolor czarny. Jednakże takie rozwiązanie może mieć swoje wady. Kiedy masz bardzo dużo obciążeń i chcesz je szybko nałożyć, to jeżeli nie są one w jakiś sposób oznaczone charakterystycznie dla poszczególnego ciężaru lub ich waga nie jest zaznaczona na obciążeniu w sposób widoczny, łatwo można się pomylić co do wagi danego obciążenia. Można je wtedy ręcznie oznaczyć różnymi kolorami poprzez naklejanie nalepek kolorowych przyporządkowanych do poszczególnych wag obciążeń. Jednakże, kiedy użytkownik próbuje szybko przejść od zestawu do zestawu, nie zawsze ma czas na to, aby upewniać się, czy nakłada obciążenia o odpowiedniej wadze. Posiadanie kolorowych talerzy wydaje się być dobrym rozwiązaniem, ponieważ pomaga określić, jaka jest waga na sztandze i jakie talerze należy zmienić do następnej grupy powtórzeń.
Kolorowe talerze przydają się również podczas ćwiczeń z partnerem, który nie podnosi takiej samej wagi jak inny użytkownik. Kiedy trzeba zmieniać talerze po każdym zestawie, aby przygotować się na kolejną osobę, im łatwiej i szybciej można zidentyfikować talerze, które należy zmienić, tym lepiej.

Blog

Obciążenia bumpery do jakich ćwiczeń?

Obciążenia gumowe są stworzone do spadania z dużej wysokości nawet znad głowy, do podnoszenia wykonywanego na zawodach w podnoszeniu ciężarów, igrzyskach olimpijskich i igrzyskach crossfit. Jest to bardzo istotne, ponieważ podnoszenia często kończą się upuszczeniem mocno obciążonego gryfu na podłogę. Te ćwiczenia wymagają pewnych specjalnych właściwości stosowanych obciążeń. Aby sprostać specjalnym wymaganiom podnoszenia ciężarów, zostały wymyślone bumpery gumowe.
Obciążenia gumowe mogą być używane w podnoszeniu ciężarów olimpijskich, kategorii ruchów, które obejmują podniesienie sztangi wysoko nad głową, a następnie upuszczenie jej. Dlatego obciążenia te znane są także jako bumpery olimpijskie lub obciążenie olimpijskie gumowane. Ponadto bumpery są idealne do ćwiczenia martwego ciągu. Jest to ćwiczenie ogólnorozwojowe, które polega na unoszeniu sztangi wysoko, przesuwając ją cały czas po udzie, aż do pasa, gdy użytkownik stoi prosto.
Jak już użytkownik uniesie sztangę do pasa, na samym końcu po prostu puszcza ją. Taki gryf z obciążeniem gumowym swobodnie jest opuszczany na podłogę, a obciążenia gumowe są idealne do tłumienia nacisku, z którym opada sztanga.

Dla kogo obciążenia bumper ?

Tak naprawdę to czy i kiedy będą potrzebne danemu użytkownikowi obciążenia gumowe bumpery zależy od rodzaju ćwiczeń, wagi ciężarów oraz stopnia zaawansowania użytkownika. Należy pamiętać, iż obciążenia olimpijskie gumowe nadają się tylko do gryfu olimpijskiego. Średnica tulei obciążeń gumowych wynosi 51 mm, w związku z czym nie będą one pasować do zwykłych tradycyjnych gryfów o znacznie mniejszej średnicy. Gryfy olimpijskie mają przeważnie 200 – 220 cm długości. W związku z tym, aby naprawdę móc korzystać z obciążeń gumowych olimpijskich, należy także mieć odpowiednią dużą ilość miejsca do ćwiczeń. Warto też zainwestować w jakość obciążeń gumowych. Taki dobry zestaw obciążeń bumperowych wytrzyma lata. 
W wielu przypadkach budowanie domowej siłowni zaczyna się od podstawowego zestawu, który zawiera: 
- obciążenie bumper zestaw, 
- odpowiedni gryf,
klatkę rack

W końcu obciążenia gumowe stają się często używaną i wysoko cenioną częścią domowych sesji treningowych.