Łączymy oferty, łączymy ludzi.
Mata do ćwiczeń – jaką wybrać?
22.08.2019r.

Mata do ćwiczeń – jaką wybrać?

Regularne ćwiczenia poprawiają kondycję, sprawiają, że mięśnie stają się elastyczne, ciało zrelaksowane. Oferta zajęć fitness, które wymagają stosowania mat treningowych, ciągle się rozszerza. Maty gimnastyczne wykorzystują szkoły jogi, kluby fitness i siłownie, jednak własną matę może mieć każdy, kto chce ćwiczyć w domu lub nosić ją ze sobą na zorganizowane zajęcia. 

Co to jest mata do ćwiczeń?

Mata do ćwiczeń to najczęściej wykonana z syntetycznej pianki elastyczna podkładka, która ma chronić osobę ćwiczącą przed otarciami i stłuczeniami. Mata gimnastyczna izoluje też ciało od podłoża, podnosząc komfort wykonywania ćwiczeń, na przykład w parku, na zwykłym trawniku lub chłodnej podłodze. Mata treningowa zapobiega też ślizganiu się, ale dodatkowo chroni przed zarysowaniem podłogę.  

Maty do ćwiczeń można wybrać, kierując się ich wielkością. Uniwersalne mają wymiary 200 × 100 cm lub 200 × 120 cm, ale można kupić także maty o wymiarach 140 × 50 cm. Na rynku dostępne są maty cienkie - lekkie i zajmujące mało miejsca, idealne dla osób, które rzadko i krótko ćwiczą. Lepszą amortyzację i ochronę ciała gwarantuje gruba mata treningowa, która przy okazji jest też bardzo elastyczna. Dobrej jakości mata świetnie się roluje i ma gumkę, którą można zabezpieczyć ją przed rozwinięciem. Po zwinięciu mieści się w torbie sportowej. 

Matę do ćwiczeń niektórzy próbują zastąpić karimatą. Jednak to nie jest najlepsze rozwiązanie, gdyż karimata ma inną strukturę, jest bardziej miękka, a jednocześnie mniej przyjemna dla ciała, a przecież podczas ćwiczeń często mamy krótkie spodenkitopy odkrywające skórę. 

Blog

Z jakich materiałów robione są maty do ćwiczeń?

Maty do ćwiczeń produkuje się ze specjalnej syntetycznej pianki, która ugina się pod wpływem nacisku, izoluje i jest antypoślizgowa. Grubość takiej maty może wynosić od 15 do 25 mm. Na rynku znajdziemy także maty ze specjalną powłoką termoizolacyjną. Przyda się ona do ćwiczeń na świeżym powietrzu, a także podczas rehabilitacji. Pianka, z której robi się maty treningowe, ma też często właściwości, które pozwalają na utrzymanie jej w czystości: nie chłonie potu, wilgoci, jest niewrażliwa na działanie delikatnych detergentów. Dzięki temu maty można przemywać wodą i zdezynfekować. Jest to ważne przede wszystkim w salach ćwiczeń, fitness klubach oraz wtedy, kiedy z jednej maty korzysta kilka osób. Maty rehabilitacyjne i do ćwiczeń mogą mieć też specjalną powłokę, która jest antyalergiczna oraz ma właściwości bakteriobójcze i przeciwgrzybicze. 

Mata do jogi

Mata do jogi może być wykonana z bawełny i mieć postać dywanika czy plecionki, jednak wygodniejsza i bardziej higieniczna jest mata z gumy lub pianki. Taka bowiem zapewnia większy komfort, stabilność, jest antypoślizgowa i przyjemna podczas wykonywania ćwiczeń na twardym podłożu. Pamiętajmy, że niektóre pozycje w jodze wymuszają utrzymanie równowagi przez dłuższą chwilę, a niestabilne podłoże przeszkadza w ćwiczeniach i może być przyczyną kontuzji. Ponieważ wbrew pozorom joga bywa gimnastyką męczącą, ważne jest, by mata nie chłonęła potu i była łatwa w czyszczeniu.

Wiele osób uczestniczących w ćwiczeniach jogi posiada własną matę. Dlatego idealna mata do jogi powinna być lekka i dobrze się zwijać. Przyda się także gumka, która zapobiega rozwijaniu się maty podczas transportu. 

Mata do pilatesu 

Ćwiczenia pilatesu przypominają nieco jogę, ponieważ również wymuszają ustawianie ciała w różnych, często trudnych figurach, które trzeba utrzymać przez dłuższy czas. Osoby ćwiczące pilates, potrzebują dobrej izolacji od podłoża i komfortu, zwłaszcza podczas ćwiczeń w klęku czy leżeniu. Joga do pilatesu powinna być bardzo przyczepna do podłoża oraz gruba i elastyczna, aby zminimalizować dyskomfort podczas ćwiczeń i zapobiegać kontuzjom. Ponieważ wiele ćwiczeń pilatesu odbywa się w pozycji leżącej, mata powinna być długa, minimum 180 cm. 

Mata gimnastyczna 

Mata gimnastyczna przede wszystkim chroni przed poślizgnięciem się podczas wykonywania ćwiczeń na podłodze i izoluje od chłodnej posadzki. Nieprzyjemnie bowiem ćwiczy się na zimnych płytkach czy panelach. Ponieważ wiele ćwiczeń wymaga przyjmowania pozycji leżącej, przyda się mata średnio gruba, ale długa, najlepiej o standardowej długości 200 cm i nieco szersza niż minimalne 50 cm. Ćwiczenia gimnastyczne często wykonywane są w sposób dynamiczny, dlatego przed zakupem maty warto sprawdzić, czy nie zmieni ona swojej pozycji, czy jest dostatecznie antypoślizgowa, nie zwija się i nie unosi. Dynamiczne ćwiczenia wiążą się także z potem, ten z rozwojem bakterii i grzybów, dlatego mata gimnastyczna musi dać się umyć oraz powinna mieć warstwę chroniącą przed rozwojem drobnoustrojów. Nie musi być ona jednak gruba, tak jak w przypadku maty do pilatesu, ponieważ w przypadku ćwiczeń często zmienia się pozycja ułożenia ciała. 

Blog

Mata do ćwiczeń w domu 

Maty gimnastyczne nie są dostępne tylko dla siłowni, klubów fitness, studia jogi czy pilatesu. Matę do ćwiczeń może mieć w domu każdy, kto chciałby schudnąć, poruszać się czasami podczas oglądania telewizji albo zrelaksować medytując i wykonując proste asany. Matę do ćwiczeń może kupić każda osoba, której zależy na komforcie. Polecamy je także jako zabezpieczenie przy ewentualnym upadku podczas wykonywania ćwiczeń oraz produkt zmniejszający ryzyko pojawienia się kontuzji. 

Gdzie kupić matę do ćwiczeń?

Matę treningową do każdego rodzaju ćwiczeń można tanio, szybko i z dostawą do domu kupić w Pricelesso, zarówno od osoby prywatnej, jak i firm, które specjalizują się w sprzedaży mat gimnastycznych, do jogi i pilatesu. Mata jest produktem przeznaczonym do uprawiania sportów amatorskich, pod okiem trenera czy wyczynowych, idealny dla osób początkujących, jak i zaawansowanych. Stosując maty do ćwiczeń z Pricelesso, można też zmotywować się do ruchu, ponieważ gimnastyka z wykorzystaniem mat jest przyjemniejsza i mniej kontuzjogenna. 

Jakub Bezcenny