Twój Sportowy Serwis Ogłoszeniowy
Maszyna na barki na wolne ciężary i na stos, która lepsza?
23.03.2021r.

Maszyna na barki na wolne ciężary i na stos, która lepsza?

Odwiedzając siłownię, widzieliście szereg urządzeń do ćwiczeń. Jedne z nich popularnie zwane są maszynami i służą do ćwiczenia wielu partii mięśni. Tak naprawdę można je podzielić na dwie grupy pod względem sposobu zakładania ciężarów. Są to maszyny na stos oraz maszyny na wolne ciężary. Obie wersje tych maszyn są przeznaczone do ćwiczeń barków oraz odgrywają ważną rolę podczas treningu ramion. Używanie maszyny sprawia, że jest to bardziej odizolowane ćwiczenie. Oznacza to, że w grę wchodzi tylko jeden ruch stawowy, a liczba zaangażowanych grup mięśniowych jest mniejsza. Poniżej staramy się odpowiedzieć na pytanie, która maszyna do barków jest lepsza: na wolne ciężary czy na stos?

Maszyna do barków na stos

Maszyny na stos mają zestaw prostokątnych sztab, które są przebite pionowym prętem. Dodatkowo w każdej sztabie znajdują się otwory na kołek. Kiedy kołek jest włożony do otworu, wszystkie sztaby powyżej kołka są podnoszone, gdy pręt się podnosi, a nie podnoszą się sztaby poniżej kołka. Pozwala to tej samej maszynie na zapewnienie kilku poziomów oporu. Zwykle każda sztaba jest oznaczona numerem. Co więcej, w przypadku niektórych maszyn, podają one rzeczywistą wagę sztab. 

Blog

Maszyna do ćwiczeń barków zbudowana jest z siedziska, nad którym umieszczona jest obręcz. Użytkownik siada na siedzisku i wypycha obręcz do góry. Do niej przymocowana są linka oraz rolki, które podnoszą ciężar. Cechą charakterystyczną jest to, iż maszyna precyzyjnie izoluje pracę mięśni obręczy barkowej, co zapewnia efektywny i skuteczny trening. Niektóre modele zawierają także licznik powtórzeń i czasu, który pozwala maksymalnie skupić się na treningu. Regulacja w kilku płaszczyznach pozwala na dopasowanie maszyny do zróżnicowanej budowy ciała użytkownika. Maszyny mogą także zawierać dodatkowe elementy, takie jak wygodny haczyk na ręcznik oraz praktyczny uchwyt na bidon lub butelkę z wodą.
Maszyna do ćwiczeń obręczy barkowej pozwala koncentrować się użytkownikowi na dużych grupach mięśni, takich jak mięśnie naramienne. Jest to świetne rozwiązanie, jeśli chcesz zwiększyć siłę lub przyspieszyć wzrost mięśni w jednym konkretnym obszarze.

Maszyna do barków na wolne ciężary

Maszyna na barki na wolny ciężar charakteryzuje się tym, iż obciążenia nie mają formy sztab, tylko są to wolne ciężary. Przeważnie wykorzystuje się obciążenia olimpijskie, które są nakładane na specjalnie do tego celu przeznaczone pręty. Maszyna na wolny ciężar do treningu mięśni ramion ma także inną budowę niż maszyna na stos. Charakteryzuje się tym, że ramiona maszyny wykonane są z profili okrągłych. Nie ma w niej też „szafy” na stosy, za to mogą być specjalne haki służące do odkładania obciążeń. To, co też wyróżnia maszyny na barki na wolny ciężar, to jest ich cena. Takie maszyny mogą być nawet o połowę tańsze niż maszyny na stos. 
Podczas używania wolnych ciężarów do wyciskania ramion lub nad głową, wymagana jest większa praca całego ciała. Aby wykonać ćwiczenie, należy się ustabilizować i zaangażować inne grupy mięśni, żeby pomogły one wycisnąć użytkownikowi ciężar. Według niektórych maszyna na barki z wolnym ciężarem ma znacznie bardziej złożony charakter. Wymaga wsparcia innych, mniejszych mięśni ramion oraz angażuje dolną część ciała do stabilizacji podczas wykonywania ruchu.

Jakie ćwiczenia można robić na maszynie na barki? 

Aby zacząć ćwiczyć na maszynie, najpierw należy usiąść na siedzisku i upewnić się, że jest ono dopasowane do wzrostu. Ramiona obręczy powinny znajdować się na wysokości ramion użytkownika, który powinien siedzieć wygodnie, z plecami opartymi na siedzisku, stopy powinny być oparte płasko na podłodze, kolana zgięte pod kątem prostym na szerokość barków. Następnie należy popchnąć ciężar w górę i nad głowę. Schemat ruchu zostanie ustalony przez maszynę. Kolejno należy opuść ciężar z powrotem w powolnym, kontrolowanym ruchu i utrzymywać napięcie ciężaru na dole przed następnym powtórzeniem. 
Podstawowym ćwiczeniem na maszynie jest wyciskanie w pozycji siedzącej. Stały opór oznacza, że wzorzec ruchu, który jest dokonywany podczas korzystania z maszyny, jest całkowicie ustalony. Użytkownik nie musi angażować kluczowych mięśni stabilizujących, ponieważ wyciskanie na maszynie pomaga głównie rozwinąć mięśnie naramienne.
Kolejnym ćwiczeniem jest wyciskanie żołnierskie. W tym ćwiczeniu stopy są trzymane razem, a nie na szerokość ramion. 
Ćwiczeniem, które też można wykonywać na maszynie, jest wyciskanie jednorącz. Będzie to możliwe, jeżeli oba ramiona maszyny mogą pracować oddzielnie. 

Blog

Którą maszynę do ćwiczeń barków wybrać?

Każda z powyższych maszyn ma swoje plusy i minusy. To, co je łączy, to to, że obie maszyny służą do ćwiczeń mięśni obręczy barkowej. Budowa maszyn wymusza konkretny zakres ruchu, co pozwala początkującym użytkownikom na wykonanie poprawnej techniki treningu. Tym, co wyróżnia maszynę na wolne ciężary, jest cena. Jest ona po prostu niższa niż cena maszyny ze stosem. Trzeba jednak pamiętać, że maszyna na barki na stos sprzedawana jest ze stosem, dlatego cena takiego urządzenia jest większa. W przypadku maszyny na wolny ciężar cena nie obejmuje obciążenia. Talerze należy dokupić osobno lub można wykorzystać już posiadane obciążenie. Ta cecha sprawia, że maszyna do barków na wolny ciężar wydaje się bardziej przeznaczona i odpowiednia do domowej siłowni.