Twój Sportowy Serwis Ogłoszeniowy
Jakie obciążenia do sztangi wybrać?
18.06.2020r.

Jakie obciążenia do sztangi wybrać?

Potrzeba ruchu i dbania o swoją sylwetkę jest dla wielu osób ogromnie ważna. Zamknięcie na 3 miesiące siłowni z powodu koronawirusa sprawiło, że urządzenia i sztangi, typowe dla profesjonalnych siłowni, pojawiły się także w domach. Trening we własnym mieszkaniu jest możliwy, a tak samo jak ten w klubie sportowym kształtuje ciało i korzystnie odbija się na zdrowiu. Podnoszenie ciężarów wymaga jednak zakupu sztangi z obciążeniem. Nie jest to duży wydatek, ale trzeba wziąć pod rozwagę, czego potrzeba do przeprowadzenia treningu w zaciszu domowym. 

Zalety treningu ze sztangą

Trening z obciążoną sztangą przynosi wiele korzyści dla zdrowia oraz sylwetki. Ciało staje się bardziej jędrne, a w miejscu tłuszczu pojawiają się mięśnie. Wyraźnie zarysowują się one na brzuchu, plecach, ramionach, co ma też pozytywny wpływ na postawę całego ciała. Podczas godzinnych ćwiczeń można spalić nawet 800 kcal. Wzmocniony jest także układ kostno-stawowy. Regularne ćwiczenia poprawiają wydajność całego ciała, zwiększają siłę oraz kondycję. Podczas ćwiczeń pojawia się także uczucie euforii, a poprawa nastroju trwa jeszcze długo po zakończeniu treningu ze sztangą i obciążeniem. Można więc polecić ten rodzaj aktywności wszystkim osobom, którym zależy na sile, prawidłowej masie ciała, ale na dobrym samopoczuciu. 

Blog

Wskazówki dla trenujących ze sztangą z obciążeniem

Ćwiczenia z odpowiednio dobraną sztangą nie są trudne, jednak pamiętać trzeba, że zarówno sztanga i obciążenie mają swoją wagę. Sam gryf może ważyć 10 kg. Zacząć należy od rozgrzewki, która zminimalizuje ryzyko pojawienia się kontuzji. Nie wolno dokładać sobie dużego obciążenia na samym początku ćwiczeń, ale uczynić z tego powolny proces. Podczas ćwiczeń trzeba zachować prawidłową postawę ciała i bardzo pilnować swojej techniki. Lepiej zmniejszyć obciążenie, przerwać serię, niż wykonywać ćwiczenie nieprawidłowo. Ogromne znaczenie ma także rytmiczne i swobodne oddychanie, a pomiędzy seriami niezbędny jest odpoczynek. Osoby, które dopiero zaczynają i mają problemy z siłą nadgarstków, mogą zdecydować się na sztangę łamaną z obciążeniem, która pozwala na lepszy chwyt. 

Obciążenia do sztangi — rodzaje

Sztanga z obciążeniem stanowi kompleksowy przyrząd do ćwiczeń. Możliwość zamiany obciążenia na lżejsze lub cięższe, dostosowuje go do indywidualnych potrzeb osoby ćwiczącej. Nie polecamy jednak samodzielnego wykonywania talerzy czy obciążania sztang betonowymi nakładkami, a raczej zachęcamy do skorzystania z propozycji renomowanych producentów. Inwestycja w obciążenia stalowe, żeliwne czy bitumiczne nie wiąże się z dużym wydatkiem, ale z większym bezpieczeństwem użytkowania. 

Obciążenia dostępne są w różnej wadze. Te o ciężarze 25 kg to talerze olimpijskie, ale są mniejsze: 20, 15, 10 kg. Kupić warto różne wielkości, bo dzięki temu można ćwiczyć zarówno z małym obciążeniem na sztandze, jak i z dużym, a także optymalnie dopasowywać masę sztangi do danego ćwiczenia. 

Obciążenia do sztangi dostępne w sprzedaży są bardzo różne. Nie można bowiem codziennie i przez cały trening używać tego samego obciążenia, a zmiana ciężaru sztangi zwiększa wydajność treningu, z czasem przyzwyczaja ciało do większego wysiłku, buduje mięśnie i powoduje wzrost siły. Dużo więc zależy od samego zawodnika, jak i od tego, jaki rodzaj treningu został zaplanowany. Ciężar obciążenia zmienia się także wraz z czasem poświęconym na ćwiczenia. Podczas rozgrzewki używa się mniejszego obciążenia do sztangi, by z czasem go zwiększać. Najlepsze rezultaty osiąga się, zmieniając ciężar sztangi i dobierając obciążenia do aktualnego zapotrzebowania, dlatego bez problemów można kupić obciążenia na sztangę ważące od 1 kg po takie nawet 20 kilogramów dla osób zaawansowanych.

Sztanga i modele talerzy do sztang

Wspominaliśmy już o różnicach pomiędzy materiałami używanymi do produkcji obciążeń do sztangi. Najpopularniejsze się bitumiczne oraz żeliwne. Talerze mogą być też pokryte gumą, która absorbuje obciążenia, a do tego jest kolorowa. Z takich obciążeń często korzystają olimpijczycy, ale także miłośnicy ćwiczeń cross fit. Jeśli chcesz używać tylko obciążeń, bez sztangi, powinny być one wyposażone w uchwyty, które pozwalają na stabilne ich trzymanie. Takie obciążenia ze sztangi przydają się także między innymi przy ćwiczeniu brzuszków z talerzem na klatce piersiowej.

Blog

Zasady doboru obciążenia do sztang

To, jaki trening chcemy wykonać, często zależy od doboru obciążenia na sztangę. Trzeba dopasować ciężar do swojej maksymalnej siły mięśniowej. Maksymalną siłę mięśniową określa to, czy jesteśmy w stanie raz podnieść założony ciężar. Można też skorzystać z internetowych kalkulatorów, które obliczą od 60 do 80% siły maksymalnej. Nowicjusze jednak powinni zacząć ćwiczenia od lżejszych talerzy i przechodzić z czasem do cięższych. Zwiększanie ciężaru przyczynia się do rozwoju mięśni. 

Gdzie kupić obciążenia na sztangę?

Sztanga z obciążeniem pozwoli na wykonanie wielu ćwiczeń wzmacniających i odchudzających w domowej siłowni. Niewiele potrzeba, by wykonać trening nawet przed poważnymi zawodami. Obciążenia do sztangi kupisz w Pricelesso, gdzie sprzedawcy markowego sprzętu sportowego oferują produkty nowe i używane, lokalnie oraz z wysyłką pod wskazany adres. Możesz dzięki temu skorzystać z wielu ofert proponujących obciążenia do sztangi i skompletować dowolny gryf z talerzami. Niezależnie od tego, czy jest Ci potrzebna sztanga łamana z obciążeniem, gryf prosty, czy same obciążenia, możesz samodzielnie przeszukać liczne oferty albo ogłosić, czego szukasz i czekać na odpowiedzi sprzedawców. Kupowanie sprzętu sportowego nigdy nie było tak proste, jak jest teraz. Równie łatwe jest sprzedawanie, ponieważ Pricelesso oferuje korzystne pakiety dla sprzedawców.