Łączymy oferty, łączymy ludzi.
Bieżnia - trening kardio w domu
26.09.2019r.

Bieżnia - trening kardio w domu

Miłośników biegania z roku na rok przybywa. Wyraźnie widać to na polskich ulicach, skwerach, deptakach i leśnych ścieżkach. Bieganie dotlenia organizm, poprawia ogólne samopoczucie, także to psychiczne, jest najtańszą i ogólnie dostępną formą ruchu. Jednak nie zawsze sprzyja biegaczom pogoda. Jeśli ulice są oblodzone, z chmur leje deszcz, lepiej potrenować w domu. Trening na bieżni będzie równie wartościowy, jak ten w terenie. 

Zalety biegania na bieżni

Bieżnia nie poddaje się pogodzie, dlatego można na niej biegać zawsze w ulubionych krótkich spodenkach i w topie. Lepiej też amortyzuje i zmniejsza obciążenia, z którymi muszą radzić sobie nogi, biodra, miednica i kręgosłup podczas biegu w terenie. To też przeciwdziała kontuzjom i przeciążeniom organizmu. Docenianą przez biegaczy funkcją urządzenia jest też podnoszenie pasa, co umożliwia trenowanie zbliżone do podbiegania pod górę. Podczas biegania na bieżni można nawet nadrobić serialowe zaległości! I to koniec różnic pomiędzy klasycznymi biegami, a bieganiem na bieżni. Bieganie zawsze dotlenia organizm, poprawia jego wydolność, zwiększa wytrzymałość organizmu, buduje mięśnie i pomaga spalić zbędne kalorie. 

Blog

Bieganie na bieżni jest sposobem na odreagowanie stresu oraz na odpędzenie negatywnych myśli. Regularne bieganie, zwłaszcza w te ponure miesiące, kiedy nie chce się wychodzić na zewnątrz, poprawia samopoczucie i zmniejsza niebezpieczeństwo pojawienia się depresji. Pamiętać jednak trzeba, że bieganie w miejscu może na początku wywołać zawroty głowy. Winny temu jest pobudzony błędnik. Podczas pierwszych treningów, zamiast biegać interwały na bieżni, lepiej wybrać równy marsz. 

Bieżnia do domu, nie tylko w sali ćwiczeń

Bieżnia do biegania jest standardowym wyposażeniem siłowni. Bieganie na bieżni można potraktować jako całościowy trening lub jako formę rozgrzewki przed podnoszeniem ciężarów. Jednak bieganie na bieżni nie musi wiązać się z opłaceniem karnetu do fitness klubu, ponieważ bieżnię można mieć we własnym domu. Bieżnia do domu nie różni się od tej dostępnej w klubie. Można ustawić ją w wolnym miejscu w pokoju i ćwiczyć w każdej wolnej chwili. W ten sposób nie będą ograniczały nas godziny otwarcia siłowni. Bieganie na bieżni domowej jest świetnym sposobem na utrzymanie kondycji w przypadku osób zapracowanych, które liczą każdą wolną minutę. Jest też znakomitą opcją dla osób, które mają bardzo daleko do najbliższego klubu fitness, nie mają samochodu, ale też dla osób niepełnosprawnych, dla których chodzenie na bieżni stanowi element rehabilitacji i powrotu do zdrowia i kondycji. Chociaż bieżnia jest dużym urządzeniem, wiele modeli bardzo szybko się składa, dzięki czemu można schować urządzenie w rogu pokoju lub za szafą. 

Funkcje bieżni elektrycznej

Większa część urządzeń do biegania, które można zakupić do domu, jest elektryczna, czyli wyposażona w silnik. W bieżni elektrycznej pas, po którym biegamy, uruchamia się automatycznie, podobnie jest z funkcją nachylenia pasa. Bieżnie elektryczne mają także ciekawe systemy amortyzacyjne, nadmuchu, posiadają programy treningowe z możliwością ustawienia indywidualnego profilu biegacza. Bieżna elektryczna wymusza na biegaczu konkretne tempo, motywuje więc skutecznie do ćwiczeń i nie pozwala na zwalnianie po kilku minutach biegu. Wadą bieżni elektrycznych jest hałas towarzyszący bieganiu, wydobywający się z silnika. Nie jest on jednak uciążliwy i szybko można do niego przywyknąć.

Zalety bieżni magnetycznej

Bieżnia magnetyczna, zwana też bieżnią mechaniczną, jest tańsza i cicha. Nie jest uruchamiana automatycznie, a pas do biegania zaczyna się poruszać wraz z krokami biegacza. Nie ma tutaj regulacji tempa, dlatego biegacz sam musi go pilnować, nawet jeśli opada z sił. Wbrew pozorom bieżnia magnetyczna jest trudniejsza w obsłudze dla osób początkujących. 

Komputer w bieżni - funkcje

Bieżnia to duże urządzenie fitness wyposażone w silniki i pas, po którym biegamy, a który obraca się w odpowiednim dla biegacza tempie. To wystarczy, by biegać, jednak do sterowania potrzebny jest komputer. Komputer w bieżni elektrycznej to najczęściej niewielki ekran dotykowy albo z przyciskami, który umożliwia szybkie i precyzyjne sterowanie funkcjami. Wiele bieżni posiada określone programy treningowe lub możliwość ustawienia planu własnego, idealnie dopasowanego do potrzeb użytkownika. Komputer w bieżni może też monitorować podstawowe parametry życiowe, między innymi puls, ciśnienie, ale także zapisywać prędkość, czas treningu, pokonany dystans, spalone kalorie. Nowoczesne systemy komputerowe umożliwiają nawet synchronizację informacji z danymi zapisanymi w aplikacji telefonu lub komputera i to dla kilku osób jednocześnie. To dla osób trenujących znakomita baza informacji na temat swoich treningów i zachowania ciała podczas biegów. 

Trening na bieżni w ramach rehabilitacji

Chodzenie po bieżni, a później bieganie po niej może mieć olbrzymie znaczenie dla zdrowia osób po wypadkach, urazach, zabiegach operacyjnych, dla osób starszych, po udarach i wylewach. Często więc bieżnie stanowią element wyposażenia sal rehabilitacyjnych. Jeśli jest taka potrzeba, można zaopatrzyć się w specjalne bieżnie do rehabilitacji. Bieżnia elektryczna do rehabilitacji umożliwia ustawienie minimalnej prędkości nawet na 0,3 km na godzinę, ma duży przycisk, który zatrzymuje pas i boczne poręcze, na których można oprzeć się podczas chodzenia. Dodatkowym wyposażeniem takiej bieżni może być odpinany pas bezpieczeństwa czy boczne stopnie z antypoślizgową powierzchnią. 

Blog

Jak często biegać na bieżni?

Bieganie na bieżni jest znakomitą formą treningu oraz ułatwia chudnięcie. Podczas jednej godziny biegu można spalić od 400 do 800 kcal, wszystko jednak zależy od czynników osobniczych i tempa biegu. Trening powinien trwać około 40 minut, ponieważ przez pierwsze 10 minut organizm spala jedynie cukry magazynowane w mięśniach, a dopiero potem zaczyna się palenie tłuszczu. Sam tłuszcz jest palony po 30-40 minutach biegu. Na bieżni warto stosować interwały: 5-10 minut biegać wolno, następnie przez 30-40 minut intensywnie, a na koniec znowu przez 5-10 minut wolno. Podczas całego treningu warto kontrolować swoje tętno. Osoby początkujące nie powinny biegać codziennie, bo przetrenowanie prowadzi do szybkiego spadku formy, a wraz z nią znika motywacja. Najlepiej zdecydować się na 3 treningi w tygodniu z przerwami na 1-2 dni. Docelowo można biegać na bieżni 5 razy w tygodniu. Intensywność i częstotliwość ćwiczeń warto zwiększać stopniowo, by nie doprowadzić organizmu do wyczerpania i kontuzji. 

Gdzie kupić dobrą bieżnię?

Bieżnia, zwłaszcza elektryczna, z zaawansowanym komputerem, nie należy do tanich urządzeń fitness. Jednak w Pricelesso niezwykle łatwo o świetny sprzęt do ćwiczeń w konkurencyjnych cenach. Jeśli szukasz bieżni do trenowania o każdej porze roku, sprawdź ofertę sprzedawców z całej Polski.